koniunkcja światów
Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: 1
Maski w Bukaji początkowo nie miały jednakowego wzoru, niemniej jednak po latach praktykowania tej sztuki przyjęło się, że maska do Bukaji ma tylko jeden wzór. Kolorystyka dopasowywana jest do konkretnego dzieła – może symbolicznie określić emocje, może odnieść się do pochodzenia konkretnej postaci, może oddać archetyp odgrywanej osoby lub nawet dotyczyć czynności, którą dana postać będzie wykonywać na scenie.
Maski, które noszą Bu, mają czasami na oczach dodatkowo naszywany materiał w konkretnym kolorze – czasem ma to na celu dokładniejsze ukrycie tożsamości aktora, niejednokrotnie może to być również kontrast do maski. Materiał ten jest jednak na tyle cienki, że nawet jeśli zakrywa oczy Bu, to jednak aktor przez materiał będzie wszystko widział.
Niektóre maski początkowo miały również otwory na usta, niemniej jednak później z tego zrezygnowano. Są dwa rodzaje masek w tym kontekście, w zależności od tego jak będzie wyglądał spektakl. Są takie, które przylegają bardziej do twarzy. Używa się ich w dziełach w których nie ma dialogów. Drugim rodzajem jest maska, która ma dodatkowe wypełnienie przy policzkach. Materiał ten odsuwa wtedy maskę od twarzy, by móc swobodnie mówić. Trening Bu zakłada oczywiście naukę mówienia w takowych maskach na sposób taki, by było się słyszalnym przez widzów.
Przykłady masek:
Czarna maska:
Biała:
Czerwona:
Złota:
Biała na człowieku:
Offline
Strony: 1